Voeding en drank

Een correcte en evenwichtige (sport)voeding, aangepast aan de noden van een voetballer zal beslist een positieve invloed hebben op de prestaties. Een goede energie-en vochtvoorziening is daarbij van groot belang voor een goede prestatie. Tekorten in de voeding en vocht leiden onherroepelijk tot verzwakking, vermoeidheid, een verminderde handelingssnelheid, zwakke prestaties, een verlengde herstelduur na een zware wedstrijd of training, mogelijke kwetsuren of overbelastingletsels.  Het is dus heel belangrijk om enerzijds de energiereserves tijdig aan te vullen (suikers) en anderzijds bouwstenen (eiwitten) aan te brengen om het lichaam te herstellen en voor te bereiden op een volgende activiteit. Ook het drinken voor, tijdens en na de training (of wedstrijd) is absoluut noodzakelijk voor het leveren van goede prestaties. Te weten dat een aangepaste voeding het risico op letsels vermindert, is het aan te raden een goed uitgebalanceerd voedingsprogramma te volgen. De laatste maaltijd voor de wedstrijd zou hoofdzakelijk uit koolhydraten moeten bestaan en ongeveer 3 uur vooraanvang van de wedstrijd moeten genuttigd worden. Dus geen grote porties filet pur of vis. Liever aardappelen, rijst, deegwaren of brood aangevuld met gekookte groenten. Als dessert best vruchten of vruchtensalades, magere vla of pudding. Als drank vruchtensappen of water, geen gas houdende dranken (cola, limonade,.....). Nuttig iedere dag aardappelen (geen frieten), vlees of vis (veel afwisseling) met veel verse groenten, eventueel soep en voldoende bruin brood of volkorenbrood.

De dag van de wedstrijd :

Voor de wedstrijd : Licht verteerbare voeding, zonder sausjes, bereid met weinig vet.  Geen koolsoorten, wel wortelen en spinazie. Veel drinken (niet-bruisend water aangelengd met fruitsap), geen gashoudende dranken.

Tijdens de rust : dorstlesser of niet-bruisend water.

Na de wedstrijd : koolhydratenrijke voeding en veel drinken. Koolhydraten zijn suikers en bevinden zich in : melkproducten, groenten , fruit (rijpe bananen, dadels, vijgen, rozijnen),  Peulvruchten, pastaproducten, graanproducten, aardappelen, rijst, rijsttaartjes, volkorenbrood, bruin brood, roggebrood.

Veel drinken is de boodschap, liefst regelmatig kleine hoeveelheden.

Drink alvorens het dorstgevoel optreedt. Het beste tijdstip om te drinken is enkele minuten voor de wedstrijd, na de opwarming. Drink opnieuw kleine hoeveelheden tijdens de rust. Na de inspanning zo snel mogelijk de verbruikte energie en vocht aanvullen. Leer drinken tijdens de training. Korte drankpauzes houden is aan te raden, zeker in de zomerperiode. Als drank gebruik je best 1 liter water, 60 gram gewone suiker en enkele schijfjes citroen als dorstlesser.