DRIBBELVOETBAL = U5/U6

Training op woensdag van 18u tot 19u.

2v2

2v2 is het wedstrijdformat voor de 5-jarige spelertjes (U6) en noemen we "dribbelvoetbal". In verschillende korte wedstrijdjes ontdekken de spelertjes vooral zichzelf en de bal en kunnen ze reeds de eerste dribbel- en passeerbewegingen oefenen. Dribbelen en trappen zodat iedereen kan scoren!

ROL VAN DE BEGELEIDER

• Laat de kinderen hun lichaam, de bal en het voetbal spel zelf ontdekken. Tracht hen niet constant te overladen met goedbedoelde tips.
  • Tracht de kinderen te stimuleren en inspireren en zet aan tot "trial and error". "Voorcoachen" is daarbij een rem op de ontwikkeling.
  • Als begeleider in het dribbelvoetbal laat je de aandacht naar de "dribbel" gaan. De speler is bezig met het "ik en de bal" en niet met de omgeving errond. Passing is daarom van ondergeschikt belang.
  • Een 5-jarige is snel vermoeid maar al even snel uitgerust. Creëer na elke wedstrijd een kort, gezamenlijk rustmoment.
  • Het uiteindelijk doel van de begeleiding is de spelertjes niet te moeten begeleiden. Let them play!

Bron en meer info:  Voetbal Vlaanderen 2v2

2 x training in de week van 18u tot 19u.

3v3

3v3 is het wedstrijdformat voor de 6-jarige spelertjes (U7). De wedstrijdjes worden reeds iets langer en een medespeler wordt geïntroduceerd waarbij de passing voor de eerste maal aan bod komt. Het duel staat nog steeds centraal en scoren blijft uiteraard belangrijk.

ROL VAN DE BEGELEIDER

• Als begeleider van 3v3 bij U7 laat je de aandacht nog steeds naar de dribbel en het 1 tegen 1 duel gaan. De spelers zijn bezig met "ik en de tegenstander". Introduceer weliswaar mondjesmaat de passing in de fase "ik en de medespeler".

Bron en meer info:  Voetbal Vlaanderen 3v3

U8-U9

2 x training in de week van 18u tot 19u.

5v5

5v5 is het wedstrijdformat voor 7 en 8- jarigen (U8 en U9). De extra spelers zorgen voor 3 linies en geven meer (korte) passingmogelijkheden. De 'decision making' wordt meer bepalend.

ROL VAN DE BEGELEIDER

• Uit je fouten leer je. Laat de kinderen deze fouten maken en corrigeer niet elke actie.
  • De coaching is steeds gericht op de speler en niet op het team.
  • Gebruik de rustmomenten tussen de quarters voor concrete individuele tips.
  • Als begeleider van 5v5 geef je voldoende aandacht aan het duel en de individuele actie.
  • Geef aandacht aan "decision making" waarbij de spelers de keuze dienen te maken tussen dribbelen, passen of trappen.

Bron en meer info:  Voetbal Vlaanderen 5v5

U10-U11-U12-U13

2 x training in de week van 18u tot 19u15.

8v8

8v8 is het wedstrijdformat voor 9- tot 12-jarigen (U10 tem U13). Er komen meer spelers bij per linie en de afstanden worden groter waardoor halflange passing van toepassing is.

TERREIN

Er wordt gespeeld in de breedte van een half voetbalterrein. Voor de exacte afmetingen maken we een onderscheid tussen U10/U11 en U12/U13.

ROL VAN DE BEGELEIDER

• De coaching is vooral gericht op de speler en in mindere mate op het team.

Bron en meer info:  Voetbal Vlaanderen 8v8

Prepostformatie KSV Pittem

Bij KSV Pittem zijn teamtrainers verantwoordelijk voor de technische en fysische groei van hun spelertjes in elke leeftijdsgroep. Binnen deze vereniging is van elke leeftijdscategorie tenminste één team. De prepostformatie moet iets toevoegen aan de trainingen per team. Bij de prepostformatie kijken we naar spelers uit U11, U12 en U13. Het betreft telkens spelers die echt iets in het voetbal te zoeken hebben. Kernkwaliteiten:
– Ze moeten graag met voetbal bezig zijn of gedreven zijn.
– Ze moeten technisch al wat vaardig zijn.
– Ze moeten positief kunnen reageren op tegenslagen in het voetbal.

Deze spelers halen we periodiek bijeen. Eenmaal per maand; kan het vaker, dan is het meegenomen. We bieden hen een training aan in elf tegen elf format van anderhalf uur op een groot plein.
We bouwen per seizoen aan een opleidingsteam.

U15-U17-U21

2 x training in de week

11v11

11v11 is het wedstrijdformat vanaf 13 jaar (U14) en ouder. De wedstrijden worden nu nagenoeg gespeeld volgens het spelreglement van het voetbalspel voor volwassen teams. Het voetbal wordt een spel waarin lange passing en de buitenspelregel zijn intrede doen.

ROL VAN DE BEGELEIDER

• De coaching is vooral gericht op de speler en in mindere mate op het team.

Bron en meer info:  Voetbal Vlaanderen 11v11